دانشمندان آزمایشگاه دریپر با حمایت مالی ناسا، «لباس برداری متغیر اقدام متقابلی» (V2Suit) ارائه دادهاند که از فناوری جدید برای ایجاد جاذبه مصنوعی استفاده میکند.
این لباس به فضانوردان حس جاذبه داده و بخشی از اثرات زیانآور بیوزنی را نیز کاهش میدهد.
گرانش صفر، محیطی است که انسانها برای آن آفریده نشدهاند و فقدان جاذبه موجب تحلیلرفتن عضله و استخوان میشود و همچنین بر بینایی، سیستم ایمنی، قلب و تعدادی از عملکردهای دیگر بدن اثر میگذارد.
فناوری V2Suit با شبیهسازی جاذبه در مقیاس شخصی، تعدادی از این مشکلات را حل میکند. این لباس از ژیروسکوپهای متصل به حسگرها و واحد اندازهگیری اینرسیایی درونی برای ارائه مقاومت واقعی و متغیر در مقابل حرکات ناخواسته بدن فضانوردان در گرانش صفر استفاده میکند و به آنها حس جاذبه میدهد.
به گفته دانشمندان، این موضوع به فضانوردان کمک میکند هماهنگی بهتر و سریعتری با فضا داشته و در محیطهای گرانش صفر یا سیارات دارای گرانش پایین، وضعیت بدنی باثباتتری داشته باشند. علاوه بر این، لباس جدید به مسافران فضایی امکان هماهنگشدن بهتر با محیط زمین را پس از ماموریتهای فضایی طولانی میدهد.
محققان آزمایشگاه دریپر اعلام کردهاند فناوری V2Suit دارای کاربردهای زمینی نیز خواهد بود و محققان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه میتوان از سیستم مقاومت این لباس در درمانهای جسمانی برای بزرگسالان، قربانیان تصادفات و بیماران عصبیعضلانی استفاده کرد.
گام بعدی، پروازدادن آزمایشی این لباس فضایی بر روی یک جت است که هنگام پرواز در مسیرهای سهمیوار، لحظات کوتاه سقوط آزاد را ایجاد میکند.
آزمایشگاه سازنده اعلام کرده ظرف پنج تا 10 سال آینده این لباس در دسترس قرار خواهد گرفت.
از سال 2002 تا کنون، ماهواره آکوای ناسا در مدار زمین گردش کرده و هزاران تصویر وضوح بالا به منظور کمک به درک بهتر دانشمندان از چرخه آب و هوایی زمین به ثبت رسانده است.
ناسا اخیرا این تصاویر را برای تهیه یک نقشه جامع در کنار هم نهاده و به نمایش میانگین پوشش ابری همه نقاط زمین در 13 سال گذشته پرداخته است.
در این نقشه، مناطق به رنگ آبی تیره از کمترین میزان پوشش ابر برخوردار بوده و مناطق سفیدرنگ، بیشتر مواقع ، ابری بودهاند.
با نگاه دقیقتر به این نقشه، میتوان انواع الگوهای جالب را روی آن مشاهده کرد. برای مثال تعداد زیادی بیابان بدون ابر در سراسر سیاره در حدود 30 درجه جغرافیایی شمال و جنوب وجود دارند.
اینها در نتیجه الگوهای بادی هستند که تودههای هوای خشک و مرتفع را از خط استوا به مناطق استوایی منتقل میکنند. این باد در آنجا سرازیر شده، رطوبت هوا را مکیده و از شکلگیری ابر جلوگیری میکند.
در روی دیگر سکه، همین الگوها یک نوار خاص از پوشش ابری را در استوا شکل دادهاند. در اینجا سلولهای هدلی (الگوهای بادی)، بادهای مرطوب کم ارتفاع را ایجاد میکنند که پس از بالا رفتن، باعث متراکم شدن بخار آب به شکل ابر میشوند.
در یک مقیاس محلیتر، میتوان الگوهای ابر را مشاهده کرد که مطابق با اشکال کوهستانها هستند. ابرها بطور مدام در این مناطق شکل میگیرند زیرا هوا پس از بالا رفتن از کوه، سرد شده و در نتیجه، رطوبت هوا به شکل ابر متراکم میشود.
سه دانشمند جوان ایرانی قصد دارند با استفاده از یک چاپگر زیستی سهبعدی، بافتهای عصبی مصنوعی را به منظور ترمیم آسیبهای نخاعی تولید کنند.
دکتر طلوع شکوهفر، دانشیار مهندسی مکانیک و مهندسی زیستپزشکی دانشگاه فنی میشیگان، رضا شهبازیانیسار، دانشیار دپارتمان مهندسی مکانیک و شایان شفیعینژاد، دانشجوی دکتری این دانشگاه امیدوارند بتوانند با استفاده از این چاپگر بافت زیستی به بازیابی عصبهای آسیبدیده در بیماران مبتلا به آسیبهای نخاعی کمک کنند.
این چاپگر شبیه یک فر توستر است که بخش جلویی و دو طرف آن حذف شده است. قاب فلزی آن اطراف یک دایره از جنس فولاد ضدزنگ را که با نور فرابنفش روشن شده، گرفته است. هیدرولیک فولاد ضد زنگ و لولههای نازک سیاه در لبه پشتی قرار میگیرند که در انتهای آن یک جعبه روساز داخلی از جنس پلاستیک قرمز قرار دارد. در جلو این چاپگر، فلز با آرم ربات زیستی به رنگ قرمز حک شده است. روی هم رفته، این قاب فلزی خاکستری رنگ به اندازه کافی برای قرار گرفتن بر روی یک میز مدرسه، کوچک است.
کلید اصلی این کار، تولید جوهر زیستی صحیح یا بافت قابل چاپ است.
شکوهفر ریاست آزمایشگاه نانوپزشکی و نانوالکترونیک دانشگاه فنی میشیگان را برعهده داشته و همچنین استادیار دپارتمان مهندسی زیستی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه ایلینویز است.
وی در حوزه تحقیقات چاپ زیستی با شهبازیانیسار همکاری داشته که پس زمینه میانرشتهایاش در نانوبلورهای سلولزی مانند مواد زیستی، الهامبخش تحقیقات جدید چاپ سهبعدی آزمایشگاه شکوهفر شده است.
شهبازیانیسار اظهار کرد: نانوبلورهای سلولزی با ویژگیهای مکانیکی بسیار خوب برای چاپ زیستی چهارچوبهایی که میتوان از آنها برای بافتهای زنده بهره برد، بسیار مطلوب هستند.
شکوهفر با توضیح این که بازیابی عصب یک معمای بسیار مشکل در مهندسی زیستیپزشکی است، گفت: ما میخواستیم که این مشکل بزرگ را هدف قرار دهیم؛ ما با تمام عصبهایی که تا پایان عمر با ما هستند، متولد میشویم و عصبهای آسیبدیده بخوبی ترمیم نمیشوند.
مؤسسات دیگر نیز در تلاش هستند تا این مسأله را حل کنند. بسیاری از آنها از دستگاههای بزرگ به اندازه یک اتاق برخوردارند که دارای پوششهای داخلی کشت سلول، انکوباتور و یخچال هستند. دقت این تجهیزات به آنها اجازه میدهد تا اندام کامل را چاپ کنند اما تاکنون نوآوریها در مقیاسهای کوچکتر نیازمند چابکی بیشتر است.
شایان شفیعینژاد، دانشجوی دکتری دانشگاه میشیگان نیز اظهار کرد: ما میتوانیم تحقیقات بازیابی عصب را با یک مجموعه چاپگر سادهتر پیگیری کنیم؛ سازگارسازی بافت مصنوعی با سلولهای عصبی بسیار قبلتر از راهاندازی چاپگر، آغاز میشود.
به گفته شفیعی، گام اول در این راه، ساخت یک پلیمر زیستسازگار شهددار است که بتوان آن را چاپ کرد. این امر بدان معنی است که شفیعی و شکوهفر باید مواد خود را برای چاپ تولید کنند و نمیتوانند این مواد اولیه را از فروشگاه خاصی تهیه کنند.
عصبها تنها نیازمند یک بافت زیستسازگار برای عمل کردن به عنوان حاملی برای سلولها نیستند. عملکرد عصب تماما در مورد پالسهای الکتریکی است و در این جاست که تحقیقات شکوهفر به میان میآید.
وی سال گذشته موفق به دریافت کمک هزینه CAREER از سوی بنیاد ملی علوم آمریکا برای استفاده از گرافن در تحقیقات مواد زیستی شد.
این محققان اکنون در حال گسترش کاربری این ماده برای چاپ سلولهای عصبی هستند. شفیعی امیدوار است که بتوان از این ماده ورای بازیابی عصبهای آسیبدیده بهره برد.
کنسول ایکسباکس وان شرکت مایکروسافت -جدا از امکانات سخت افزاری قدرتمند- دارای نرمافزاری بروز و پویا است. البته با توجه به تعلق این کنسول به شرکت بزرگی مانند مایکروسافت، وجود این برتری نرمافزاری دور از انتظار نیست. در هر حال ما میخواهیم تنها به ۱۰ امکان جالب در کنسول نسل هشتم مایکروسافت اشاره کنیم. البته باید قبول کرد این ۱۰ ویژگی تنها بخش کوچکی از سایر ویژگیهای این کنسول است.
مشاهده میزان استفاده کنسول شما از اینترنت
میزان مصرف کنسول از اینترنت را ایکسباکس وان به شما نمایش میدهد. برای این کار به راحتی وارد تنظیمات (Settings) شده، به بخش شبکه (Network) بروید و روی پهنای باند استفاده شده (Bandwidth Usage) کلیک کنید.با این کار شما در کنار مشاهدهی میزان مصرف اینترنت کنسول، قادر به مشاهدهی مصرف حال حاضر دستگاه و ماههای گذشته خواهید بود.
مشاهدهی آنلاین بازی قبل از خرید
یکی از ویژگی های فروشگاه ایکسباکس لاو امکان مشاهده استریم زنده سایر بازیکنان توسط سرویس توئیچ است. به همین دلیل بدون داشتن هیچگونه شکی از عواقب خرید خود یا خواندن مطالب بازاریابی سازندهها و احتمالا بدون نیاز به مراجعه به سایتهای مختلف برای خواندن نقد و بررسیها، فقط با تماشای برخی از ویدیوهای گیمپلی میتوانید برای خرید بازی تصمیم بگیرید.
بدون ذخیره کردن بازی، خاموش کنید، روشن کنید و بازی خود را ادامه دهید!
سوال اینجاست آیا ما واقعا نیازی به نقاطی در بازی برای ذخیره مرحله قبل از بلند شدن از پشت کنسول داریم؟ احتمالا در یک ایکسباکس وان خیر! ویژگی «توقف-ادامه بازی» در ایکسباکس وان بدون شک یکی از کاربردی ترین ترفندهای این کنسول محسوب میشود. تنها یک بازیکن شجاع بدون ذخیره کردن بازی خود و بعد خاموش کردن کنسول میتواند این ویژگی را کشف کند. البته این ویژگی تنها زمانی عملی میشود که شما با ورود به تنظیمات، بخش Power & Startup و سپس رفتن به Power Mode، تنظیمات Instant-on را فعال کنید. در صورتی که به دنبال مصرف انرژی مفیدتری هستید این گزینهی مناسبی برای شما نخواهد بود. البته استفاده از این ترفند محدودیتهایی نیز دارد. به عنوان مثال برخی بازیها که نیاز به اتصال مداوم به اینترنت دارند، از این ویژگی پشتیبانی نمیکنند.
نگران از دست دادن فایلهای ذخیره نباشید
کنسول ایکسباکس وان به صورت خودکار فایلهای ذخیره شما را در هنگام بازی به سیستم ابری آنلاین آپلود میکند. درصورتی که شما بخواهید در یک ایکسباکس وان دیگر بازی خود را ادامه دهید به راحتی بدون نیاز به آپلود دستی فایلهای ذخیره بازی با ورود به حساب کاربری ایکسباکس لایو خود، دیسک بازی را در دستگاه گذاشته و بعد از فرآیند آماده سازی فایلهای ذخیره به ادامهی بازی خود بپردازید. مراحل ورود به کنسول جدید نیز خودکار بوده و تا حد ممکن کوتاه شده است.
صفحه نمایش مجازی سبز!
با استفاده از اپلیکیشن آپلود استودیو و یک کینکت شما توانایی ویرایش ویدیوهای گیمپلی خود، صحبت کردن روی ویدیوها یا ضبط ویدیوهای تصویر در تصویر را به راحتی بدست میآورید. شما با استفاده از کینکت میتوانید یک صفحه نمایش مجازی سبز رنگ ایجاد کنید تا هر تصویری که خود به آن علاقه دارید را برای پس زمینه ویدیو استفاده کنید. برای انجام این کار فقط ویدیویی را با فرمت کینکت در آپلود استودیو ضبط کرده و بعد گزینه تغییر افکت (Change Effect) را انتخاب کنید.
دستاوردها را در مقابل چشمان خود نگاه دارید
شما در ایکسباکس وان میتوانید با کشیدن نوار دستاوردها (achievement) به گوشه سمت راست صفحه برای پیگیری بهتر دستاوردهای مدنظر خود اقدام کنید. برای اینکار در صورتی که کینکت دارید با گفتن «Xbox ،snap achievements» این ویژگی را فعال کنید. اگر خجالتی هستید و دوست ندارید کلّ اعضای خانواده از انگلیسی شما فیض ببرند به راحتی با دو بار ضربه زدن برروی دکمه ایکسباکس و انتخاب گزینه اچیومنت به این امکان کاربردی دسترسی پیدا کنید.
برای برجسته کردن هر یک از دستاوردها با زدن دکمه A بر روی کنترلر و انتخاب پین کردن دستاورد مربوطه آن را برای مشاهدهی نوار پیشرفت خود به بالای لیست انتقال دهید. این نوار پیشرفت فاصلهی شما تا کسب دستاورد را همزمان با اجرای بازی نمایش میدهد.
دکمهی منو همانند کلیک راست موس کار میکند
البته نمیتوان این ویژگی را خارقالعاده دانست. فیل اسپنسر، رئیس ایکسباکس وان سال گذشته گفته بود که میتوان از دکمه منو ( دکمهی سه خط یا به اصطلاح همبرگر شکل) استفادههای بهتری داشت. مایکروسافت موفق شده با سفارشی کردن استفاده از دکمهی منو، آن را برای برنامههای مختلف با کاربردی متفاوت همگام سازی کند. در کل شما میتوانید این دکمه را با کلیک راست ماوس از نظر کارایی در یک سطح بدانید.
استفاده از موبایل یا تبلت برای کنترل ایکسباکس وان
در صورتی که از نرمافزار Xbox One SmartGlass روی گوشی یا تبلت خود استفاده میکنید. شما با همگامسازی دستگاه خود با کنسول ایکسباکس وان میتوانید بدون نیاز به کینکت و کنترلر اصلی، موبایل یا تبلت خود را به یک کنترلر برای گشت و گذار در منو یا نرمافزارهایی مانند نتفلیکس تبدیل کنید.
دیدن سریعتر سریالهای اچبیاو
برخی از اپلیکیشنهای ویدیویی مانند HBO Go یا شاید سایر برنامهها به شما امکان پینگذاری سریالها و انتقال آنها به داشبورد ایکسباکس وان را مهیا میکنند. در اپلیکیشن HBO Go شما به راحتی با مراجعه به سریال مربوطه به عنوان مثال The Wire و راست کلیک (دکمه منو) برروی آن به گزینهی پین گذاری سریال دسترسی پیدامیکنید. با این کار میانبری برای تماشای سریع سریالها خواهید داشت.
استفاده از کنترلر ایکسباکس وان برروی رایانهشخصی
تنها کافی است کنترلر را با یک میکرو-یواسبی به رایانهشخصی خود متصل کنید. البته شما برای این کار نیاز بهدرایورهایی خواهید داشت.
ناسا به دنبال پرواز آزمایشی نوعی آزمایشگاه در هواپیمای فضایی X-37B است که 30 اردیبهشت اوج خواهد گرفت.
این هواپیمای فضایی در قالب ماموریت OTV-4 از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا اوج میگیرد و حامل آزمایشگاهی به نام «نوآوری فناورانه در فضا» است. این آزمایشگاه برای آزمایش مواد جدید در فضاپیماهای آینده طراحی شده است.
فضا، محیطی بینهایت خشن با شرایط گرما و سرمای بیرحمانه، تشعشع بالا و همچنین خلأ است که مواد معمولی در آن به خوبی عمل نمیکنند. به همین دلیل، اغلب مواد غیرمعمول در فضاپیما به کار میروند؛ اما تعدادی از ویژگیهای آنها به خوبی درک نشده است.
حتی بهترین آزمایشگاهها نیز محدودیتهای خود را در این زمینه دارند بنابراین مهندسان به دنبال آزمایشکردن مواد فضایی هستند. آزمایشگاه METIS حاوی 100 ماده مختلف از جمله پلیمرها، کامپوزیتها و پوششها است.
ناسا هدف خود را از پروازدادن این آزمایشگاه در فضا به مدت بیش از 200 روز، آزمایش موادی اعلام کرده که میتوانند در فضاپیماها و سازههای آینده جایگزین مواد غیرمعمول شوند.
با قراردادن مواد در معرض فضا و بازگرداندن آنها به زمین، دانشمندان به دادههای ارزشمندی درباره چگونگی عملکرد این مواد در فضا دست خواهند یافت.
طراحان فضاپیما میتوانند از این اطلاعات جهت انتخاب بهترین مواد برای کارکردهای خاص مانند استفاده از آنها در ساخت حفاظت حرارتی، آنتنها یا هر نوع سختافزار فضایی دیگری بهره ببرند.
دانشمندان علوم اعصاب سوئیس، با فریبدادن ذهن افراد مورد آزمایش برای احساس یک حضور غیرمنتظره در اتاق، موفق به ایجاد روح مصنوعی شدند تا ثابت کنند احساس یک حضور نامرئی ناخوشایند که طی قرنها توسط بسیاری از انسانها در سراسر جهان گزارش شده، تنها مجموعهای از سیگنالهای بهم ریخته مغز است.
به گفته دانشمندان، این احساس توسط محققان موسسه فناوری فدرال لوزان در سوئیس و با استفاده از یک ربات برای ایجاد اختلال در سیگنالهای حسی در مغز داوطلبان چشمبسته بازسازی شد.
در شرایط عادی، مغز میتواند یک درک واحد را از خود ایجاد کند؛ اما به گفته محققان، زمانی که اختلالی در عملکرد آن ایجاد میشود، مغز یک بازنمود دوم را از بدن ارائه میکند.
به نظر میرسد که این یافتهها بتواند تجربه رایج افراد در مورد احساس یک حضور غیرقابل مشاهده مانند دیو یا را توضیح دهد.
این تجربیات اغلب توسط افرادی گزارش میشود که در شرایط فیزیکی و عاطفی سخت قرار دارند، مانند کوهنوردان و کاوشگران یا افرادی که عزیزی را از دست دادهاند.
این تجربیات همچنین با بیماریهایی که بر مغز تاثیر میگذارند، مانند صرع، میگرن، اسکیزوفرنی و سرطان مرتبط هستند.
محققان به بررسی مغز 12 بیمار با اختلالات عصبی پرداختند که چنین بازنمود ثانویهای از خود یا به عبارت دیگر، حس روح را گزارش کرده بودند. اسکنهای امآرآی، اختلالاتی را در سه منطقه مغزی مرتبط با خودآگاهی، حرکت و حس موقعیت در فضا نمایش دادند.
این مناطق مغزی در کنار هم به پردازش سیگنالهای چند حسی کمک میکنند که برای درک فرد از بدن خود اهمیت دارد.
محققان سپس آزمایشی را برای تحریک یک احساس عصبی مشابه در افراد سالم انجام دادند. شرکتکنندگان با چشم بسته و در حالی که گوشی روی گوشهایشان قرار داده بودند، حرکاتی را با دستشان که به یک دستگاه رباتیک متصل بود، انجام دادند.
یک دستگاه رباتیک در پشت آنها، حرکاتشان را بازسازی کرده و از پشت ، آنها را لمس میکرد.
با انجام این کار بطور بلادرنگ، مغز شرکتکنندگان توانست آن را به دلیل حرکت هماهنگ، به عنوان حرکت خود شناسایی کرده و با آن سازگار شود.
اما زمانی که دانشمندان یک تاخیر موقت چندی میلیثانیهای را بین این حرکات ایجاد کردند، تحریف ادراک زمانی و مکانی، باعث ایجاد حس حضور نامرئی شد.
این ربات به قطع ارتباط حرکت انجام شده توسط شرکتکنندگان و حسی که انتظار داشتند پرداخت که این امر سیگنالهای مغزی حسی آنها را بهم ریخته و باعث شد تا مغز افراد دیگر سیگنالهای ورودی را متعلق به خود نداند.
به گفته محققان، این سیستم مشابه حسی است که بیماران مبتلا به اختلالات ذهنی یا افراد سالم در شرایط شدید تجربه میکنند.
هدف اصلی این تحقیق، درک بهتر برخی علائم بیماریهای عصبی یا روانی مانند اسکیزوفرنی عنوان شده است. محققان امیدوارند یک سیستم مشابه بتواند برای کاهش علائم روانپریشی در بیماران واقعی مورد استفاده قرار بگیرد.
این تحقیق در مجله Current Biology منتشر شده است.
دانشمند ایرانی مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و همکارانش با استفاده از روشی که نورونها را با کمک نور کنترل میکند، توانستهاند معمای چگونگی تشخیص چهره توسط انسانها را حل کنند.
آرش افراز، دانشمند و محقق موسسه تحقیقات مغز مک گاورن MIT و نویسنده اصلی این تحقیق و همکارانش با استفاده از روش اپتوژنتیک به بررسی میمونهای ماکاک پرداختند که برای شناسایی صحیح تصاویر چهرههای مرد و زن آموزش دیده بودند.
دانشمندان از مدتها قبل، قابلیت شناسایی چهره را به نورونهای آشکارساز چهره نسبت دادهاند که تصور میشود مسؤول تمایز قایل شدن بین چهرهها از میان اجسام است؛ اما تاکنون هیچ شاهد مستقیمی از این ادعا حمایت نکرده بود.
افراز اظهار کرد: اگر این نورونهای آشکارساز چهره در رفتار «تمایز قائل شدن بین چهرهها» نقش داشته باشند، در این صورت این رفتار باید با غیرفعالسازی آنها تغییر کند.
محققان از یک پروتئین حساس به نور برای سرکوب بخشهایی از مغز میمونهای مورد آزمایش استفاده کردند. آنها متوجه شدند که با سرکوب نورونها، یک اختلال قابل توجه در توانایی حیوانات برای تشخیص جنسیت تصاویر ایجاد میشود.
به گفته افراز، این آزمایش یک گام رو به جلو در جهت درک ارتباطات بین نورونهای خاص و رفتار نخستیها محسوب میشود.
این تحقیق همچنین میتواند به توسعه پروتزهای بصری که نیازمند سیمکشی مستقیم به قشر تمپورال تحتانی مغز هستند، کمک کند.
علاوه بر آن، درک سطح نوری مورد نیاز برای روش غیرفعالسازی عصبی اپتوژنتیک میتواند به توسعه درمانهای کاشتی برای بیماران مبتلا به صرع لوب تمپورال کمک کند.
افراز گفت: ما میتوانیم کاشتهایی را در قشر قرار دهیم که بطور خودکار پس از آغاز حمله صرع، روشن شده و قشر را با نور غیرفعال کند.
نتایج این تحقیق در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.
با اینکه قبل از اختراع هواپیمای موتوری ابزاری برای حرکت در آسمان ساخته شده بود، اما برادران رایت توانستند با تولید وسایلی موتوری این امکان را فراهم کنند تا انسان بتواند برای اولین بار مسافتهای طولانی را با استفاده از هواپیما بپیماید.
در سالهای پس از اختراع هواپیما دو جنگ جهانی باعث شد تا این صنعت به سرعت با پیشرفت بسیاری رو به رو شود و هواپیماهای کوچک و آهسته به تانکهای پرندهای با سرعت بالا تبدیل شوند. در این گزارش نگاهی داریم به تعدادی از بزرگترین هواپیماهای نظامی در جهان.
Me-323
در جنگ جهانی دوم آلمان تعدادی از بزرگترین وسایل جنگی را تولید کرد. یکی از این وسایل جنگی معروف یک هواپیمای 6 موتوری بود که میتوانست 10 تن بار را جا به جا کند. این وسیله با وجود توان حمل بسیار بالا از سرعت بسیار پایینی برخوردار است و به همین خاطر در زمان جنگ هدف آسانی برای هواپیماهای دشمن محسوب میشد.
Boeing B-29 Superfortress
زمانی که این هواپیما اولین بار در سال 1944 رونمایی شد یکی از پیشرفتهترین و بزرگترین هواپیماهای بمب افکن جهان محسوب میشد. این وسیله وزنی برابر با 37 تن داشت و میتوانست مهمات بسیاری را نیز در خود جای دهد.
Blohm & Voss BV 238
بزرگترین هواپیمای نیروی هوایی آلمان در زمان جنگ جهانی دوم این وسیله 60 تنی بود که میتوانست مسافت بسیاری را با سرعت بالا بپیماید. این هواپیما در سال 1944 ساخته شد و در حال گذر از مراحل آزمایشی بود که ارتش آلمان به کلی شکست خورد. این وسیله میتوانست مهمات بسیاری را نیز حمل کند که آن را به یکی از بهترین بمب افکن های زمان تبدیل کرده بود.
Martin JRM Mars
بزرگترین هواپیمای قایقی که در زمان جنگ ساخته شد متعلق به کشور آمریکا است. این وسیله میتوانست 130 مسافر، 16 تن بار و چندین وسیله نقلیه سبک را جا به جا کند و در زمان خود یکی از بهترین هواپیماهای باربری در جهان محسوب میشد. در حال حاضر تنها یک عدد از این وسیله باقی مانده است که در آمریکای شمالی به عنوان هواپیمایی برای از بین بردن آتش جنگلها استفاده میشود.
Convair B-36
بزرگترین هواپیمای پیستونی ساخته شده در جهان در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان وسیلهای با توان بمباران آلمان و ژاپن تولید شد. این وسیله عظیم در سالهای 1950 و 1960 تنها هواپیمای آمریکایی بود که میتوانست از خاک آمریکا به شوروی دسترسی داشته باشد. با این حال با گذر زمان و ورود موتورهای جت به صنعت هوایی B-36 نیز به پایان عمر خود رسید.
Convair XC-99
مدت زمان بسیاری قبل از هواپیماهای A-380 دو طبقه این وسیله توانسته بود به این عنوان دست یابد. XC-99 با 3 موتور قدرتمند میتوانست 50 تن بار یا 400 سرباز مسلح را به راحتی جا به جا کند. از این مدل تنها یک عدد تولید شد که تا سال 1957 در ارتش آمریکا فعال بود.
Antonov An-124
نیروی هوایی شوروی تا سالهای 1980 به شدت نیازمند هواپیماهای عظیم با قابلیت حمل بسیار بود. در همین سالها مدل An-124 طراحی و ساخته شد و توانست به سرعت به یکی از بهترین و بزرگترین هواپیماهای جهان تبدیل شود. این وسیله میتواند 150 تن بار را در مسافتی 3 هزار کیلومتری جا به جا کند .
Boeing B-52
یکی از بزرگترین هواپیماهای فعلی آمریکایی که آخرین مدل آن در سال 1962 تولید شد. با اینکه نزدیک به 50 سال از تولید این وسیله گذشته است اما مدلهای تولید شده آن هنوز فعال هستند. قیمت پایین نگه داری و کاربردهای بسیار B-52 باعث شده تا تصمیم گرفته شود این هواپیما تا سال 2040 یعنی 88 سال پس از اولین پروازش به کار خود ادامه دهد.
استیون لانگ کسی است که مدت ها به عنوان فروشنده خودرو فعالیت کرده، یک متصدی حراج بوده و ۱۶ سال نیز مالک موقت یک حراج اتومبیل بوده است. وی در طول این مدت، به خوبی از میزان وفادار ماندن برندها به این هدف خود آگاه شده است، همه خودروسازان به ما میگویند که همگی میخواهند بهترین تجربه مالکیت درازمدت را در اختیار ما قرار دهند ولی سؤال اینجاست که این موضوع چقدر حقیقت دارد.
آنچه در ادامه می آید، نه نتیجه تجربیات یک مرد، بلکه نتیجه مطالعه ای است که وی با همکاری نیک لاریویر با استفاده از حدود ۷۰۰ هزار نمونه از سراسر کشور آمریکا انجام داده است؛ مطالعه 2.5 سال طول کشیده است.
تمام این وسایل نقلیه به صورت جداگانه توسط افراد مجرب برای تشخیص مشکلات مکانیکی و ساختاری بررسی شده اند.
بسیاری از تحقیقات مهم در این زمینه، بیشتر بر روی کیفیت اولیه در طول ۹۰ روز نخست یا کیفیت دراز مدت (عنوانی نه چندان صحیح که تحلیلگر های صنعتی به کار می برند) در طول ۳ تا ۵ سال مالکیت خودرو تمرکز می کنند.
در نتیجه، تعداد زیادی از وسایل نقلیه با داشتن وضعیت خوب در این بررسی ها، به مشتریان پیشنهاد می شود.
این در حالی است که وقتی اندکی بیشتر از عمر آنها می گذرد، پول های زیادی را باید خرج آنها کرد.
مطابق نتایج تحقیقی که «استیون لانگ» از دید یک فروشنده خودرو انجام داده، ۱۰ برند برتر در این زمینه، در ادامه مرور می شوند:
۱۰) مرسدس بنز
مرسدس بنز از یک مدل قدیمی برای ارائه محصولات محبوبش بهره می برد؛ یک مجموعه از مدل های خودرو که از سیستم های پیشرانه و انتقال قدرت مشترک استفاده می کنند.
همین طور یک کیفیت فوق العاده که انتظار مشتری را برای حفظ شرایط در درازمدت برآورده می کند.
در همین حال، ذکر این نکته در اینجا لازم است که مرسد س بنز از نظر کیفیت درازمدت با رقیب بعدی حاضر در این لیست، یعنی سایون، فاصله بسیار کمی دارد.
۹) سایون
یک سایون متوسط قیمتی در حدود نصف یک مرسد س بنز دارد و همین حال، در کمال تعجب، از نظر قابلیت اطمینان در درازمدت، از سطحی نزدیک به آن برخوردار است.
اگر این بررسی یک چیز را مشخص کرده باشد، این است که پرداخت هزنیه بیشتر لزوماً به معنای دریافت کیفیت بیشتر، به خصوص در زمینه کیفیت طولانی مدت نیست.
۸) میتسوبیشی
وجود میتسوبیش در این لیست، شاید تعجب بسیاری را ایجاد کند.
با این حال، میتسوبیشی از مدل های قبلی خود سود می برد که در ۱۰ سال گذشته ارائه کرده است؛ خودروهایی که در آنها خبری از تجهیزات الکترونیکی و تکنولوژی های مدرن دیگر برندها که امتحان خود را هنوز به درستی پس نداده اند نیست.
به خصوص مدل های چهار سیلندر میتسوبیشی از نظر قابلیت اطمینان در درازمدت، وضعیت بسیار مناسبی دارند.
۷) آکورا
مدل های چهار سیلندری مانند آکورا RSX و آکورا TSX به این شاخه از هوندا کمک کرده اند تا این برند در بین بالاترین سطح کیفیت درازمدت در این بررسی قرار گیرد.
این در حالی است که کیفیت پایین گیربکس های مدل های V-6 در اواخر دهه ۹۰ میلادی و اوایل سال های ۲۰۰۰ باعث شده تا رتبه بندی آکورا و همین طور هوندا در سطح پایین تری قرار گیرد.
۶) شورولت
خودروهای شورولت معمولاً قابلیت اطمینان متوسطی دارند؛ ولی در این میان، این تراک ها و شاسی بلندهای بزرگ شورولت هستند که امتحان خود را به خوبی پس داده اند.
مدل هایی مانند «پریزم» که بر اساس کرولا ساخته شده و شورولت کوروت از جمله بهترین محصولات شورولت در زمینه قابلیت اطمینان در درازمدت هستند.
۵) اینفینیتی
۶ مدل از ۱۰ مدل سطح بالای اینفینیتی در ۱۵ درصد بالای بهترین کیفیت خودروها در این بررسی جای گرفته اند.
اینفینیتی QX4 که یک شاسی بلند بر اساس نیسان پت فایندر است، همانند G37 و M35، مدت های زیادی را بدون مشکل سپری کرده است.
۴) هوندا
تمام خط تولید هوندا عملکرد بسیار خوبی از خود در زمینه قابلیت اطمینان در درازمدت نشان می دهند.
در این میان، تنها دو مورد را باید به عنوان استثنا درنظر گرفت؛ آکوردهای V-6 و ادیسه ها.
بازه زمانی بین ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ میلادی برای ادیسه و آکورد با یک گیربکس نامناسب همراه بوده است و همین موضوع باعث شده تا هوندا از سطوح نخست قابل اطمینان ترین برندها در این مطالعه فاصله بگیرد.
این در حالی است که مدل های چهار سیلندر آکورد، همچنان در بین بهترین ها در این زمینه قرار دارند.
۳) جی ام سی
بار دیگر باید در اینجا اشاره کرده که این تراک های فول سایز و شاسی بلندها هستند که موجب تفاوت برندهای آمریکایی در این لیست شده اند.
همین نمایش موفق برای خودروسازی مانند «فورد» نیز صادق است. برای جی ام سی، این سیه را تراک، سابربن شاسی بلند و ساوانا ون فول سایز هستند که باعث این تمایز شده اند.
۲) لکسس
لکسس در بین ۱۰ خودروی برتر در این مطالعه، دارای ۳ نماینده است. لکسس LX بالاتر از مدل خواهر خود، یعنی تویوتا لندکروزر در جایگاه نخست قرار گرفته است.
همچنین لکسس تنها برند حاضر در این لیست است که برای هر کدام از مدل هایی که می فروشد، قابلیت اطمینان درازمدت بسیار خوبی را در اختیار قرار می دهد.
۱) تویوتا
بخشی از حکمرانی تویوتا در این زمینه به دو مدل برجسته این کمپانی، یعنی کرولا و کمری برمی گردد؛ مدل هایی که تقریباً نیمی از فروش تویوتا را به خود اختصاص می دهند.
در حالی که لکسس در بین ۱۰ مدل خودروی برتر ۳ نماینده دارد، تویوتا دارای ۴ نماینده است؛ لندکروزر، فور رانر، سکویتا و آوالون.
این مدل ها در کنار تویوتا و کمری در بین ۳ درصد بالای قابل اطمینان ترین خودروها قرار می گیرند.
چند سالی از زمان عرضه آخرین نسل بامو سری 3 که به عنوان مدل 2012 روانه بازار شد، می گذرد. در نتیجه، زمان آن فرا رسیده بود تا این مدل دوست داشتنی و محبوب یک بروزرسانی را تجربه کند و این اتفاق با معرفی مدل 2016 سری 3 رخ داده است.
از نظر ظاهری تغییرات چشمگیری در بامو سری 3 جدید رخ نداده اما زیر درپوش پیشرانه شرایط کاملا متفاوت است. خبر اصلی این است که بامو 335i به 340i مبدل شده است. متاسفانه، بامو 340i آن گونه که از نام آن بر می آید به پیشرانه هشت سیلندر خورجینی مجهز نشده بلکه پیشرانه 3 لیتری توربوشارژردار شش سیلندر خطی در آن بکار گرفته شده است.
اما بامو 340i به لطف پیشرانه جدید خود 20 اسب بخار نیرو و 30 پوندفوت گشتاور بیشتر نسبت به مدل 335i تولید می کند. این پیشرانه توانایی تولید 320 اسب بخار نیرو و 330 پوندفوت گشتاور را دارد. بر همین اساس، بامو 340i در مدل های چهار چرخ متحرک با جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک که به صورت استاندارد ارائه می شود طی 4.6 ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت می رساند. در مدل های دیفرانسیل عقب با همان جعبه دنده اتوماتیک نیز شتاب اولیه برابر با 4.8 ثانیه است. برای هر دو مدل نیز امکان سفارش جعبه دنده شش سرعته غیر اتوماتیک نیز وجود دارد.
با تبدیل شدن 335i به 340i فضا برای بامو به منظور افزودن مدل 330e به خط تولید سری 3 باز شده است. بامو 330e مدلی پلاگین هیبرید است که اطلاعات کامل درباره آن منتشر نشده اما توان کلی پیشرانه 250 اسب بخار و گشتاور 301 پوندفوت برای آن پیش بینی شده است. این آمار و ارقام برای دستیابی به شتاب اولیه 6.1 ثانیه کافی به نظر می رسند. انتظار می رود دامنه حرکت 330e در حالت تمام الکتریکی برابر با 22 مایل (35 کیلومتر) باشد.
همان گونه که اشاره شد تغییرات ظاهری در بامو سری 3 جدید جزئی بوده و از موارد قابل توجه می توان به چراغ های جلو هالوژنی جدید با چراغ های الایدی مخصوص رانندگی در روز اشاره کرد. چراغ های عقب نیز در مدل 340i به طور کامل الایدی هستند. از دیگر موارد قابل اشاره می توان به سپرهای بازطراحی شده در عقب و جلو، رینگ های آلیاژی با طراحی جدید و رنگ های اضافه برای بدنه اشاره کرد. بامو سری 3 مدل 2016 در دو مدل سدان و اسپرتس واگن روانه بازار می شود.
.: Weblog Themes By Pichak :.